Besök på Axel Oxenstiernamuseet i Jäder

I Jäder mellan Eskilstuna och Strängnäs har några entusiaster byggt upp ett förnämligt museum över Axel Oxenstierna (1583-1654). Han var greve, statsman, rikskansler och satte mer än kanske någon annan sin prägel på Sverige och dess statsförvaltning. I uppslagsboken kan vi läsa att han förmådde hålla fast vid långsiktigt uppställda mål! Något att fundera på i vår tid

På museet får vi lära oss inte bara om Oxenstierna utan också om det svenska samhället under 1600-talet. Vi får en guidad tur genom museet.

Efter besöket har vi möjlighet att besöka Jäders kyrka tvärs över vägen där Axel Oxenstiernas grav också finns. Fiholms gods tänkte sig Axel Oxenstierna som ett mäktigt slott med två flyglar. Det blev bara flyglarna i en ståtlig park som man tar sig till efter en lång alléfärd. Kanske vi har möjlighet att besöka parken.  På den här vårutflykten kan det väl vara trevligt att ha en kaffekorg med sig.

Kostnad 100 kr. Anmälan till Hans Lundén e-post hakagulund@gmail.com eller på tel 015921834, helst före 5 maj. Meddela då gärna om ni kan ta passagerare i er bil eller vill vara det i någon annans.